Gyakorlati turizmus IV.

jún 8, 2021 | Horgászturizmus

A turisztikai szolgáltatások gyakorlati hátterét, szükséges infrastruktúráját bemutató sorozatunk következő részében a reklámozás és a marketing lehetőségeit elemezzük. Természetesen a kérdéseiket továbbra is várjuk, és a véleményükre, észrevételeikre is kíváncsiak vagyunk, valamint személyes konzultációra is lehetőséget tudunk biztosítani.
E-mail címünk: horgaszturizmus@cibakhaza.hu

4. rész
Reklámról és marketingről általában

„Jó bornak nem kell cégér” – mondja a közmondás, és nagyon sok szempontból téved.
Bármely ágazatban, ahol sok a szereplő, sok a szolgáltató (vagyis sok a versenytárs), csak a tudatos, jól megszervezett és kivitelezett reklám és marketing tudja biztosítani a piacra jutást és a piacon való sikeres bent maradást. Csak ezek biztosíthatják, hogy az adott szolgáltatás „kiemelkedjen” abból a reklámáradatból, amivel mindenki magához igyekszik csábítani a leendő vendégeket. Vagyis megfelelő reklám és marketing nélkül nem is érdemes elkezdeni…
„Jó bornak nem kell cégér” – mondja a közmondás, és nagyon sok szempontból igaza van.
A turizmusban szinte minden attrakcióra igaz, de kiemelten érvényes a szálláshely szolgáltatásra, hogy az új vendégek többségét (egyes kutatások szerint valamivel több, mint a háromnegyedét) a régi, elégedett vendégek ajánlása hozza. A legjobb, legdrágább reklámok is csak negyedét-ötödét hozzák az új vendégeknek. Vagyis egy induló vállalkozásnál nem biztos, hogy a reklámra és a marketingre jelentős anyagi forrásokat érdemes áldozni.

Akkor most hol az igazság? Érdemes-e a szűkös forrásokból komoly marketingre költeni, vagy csak ki kell építeni egy színvonalas szolgáltatást, és várni, hogy beinduljon, felpörögjön.
Az igazság az, hogy mindig az adott hely, az adott turisztikai célterület (és az ide irányuló kereslet), valamint a vállalkozás jellege dönti el, hogy mekkora szerepe van a reklámoknak a vendégek megszerzésében. Egy bevált, keresett, tömegek által ismert és látogatott terület (Balaton, Tisza-tó) esetében kevés kivételtől eltekintve mindenképpen kell a reklámmal és a marketinggel foglalkozni, hiszen a nagy kereslet mellé még nagyobb kínálat társul, vagyis itt egyértelműen az érvényes, hogy egy jó reklámmal ki kell tűnni a tömegből, meg kell győzni a vendéget, hogy a számos versenytárs közül pont minket válasszon. Az már más kérdés, hogy erre mennyit szabad áldozni, hiszen sok szálláshelyet (akik csak jövedelem kiegészítést szeretnének) már a visszajáró vendégek is simán nyereségessé tesznek, főleg, ha egy-két ismerősüknek is ajánlják. Talán akkor fogalmazunk pontosan, ha azt mondjuk, hogy az előbb említett, nagy forgalmú helyeken annak kell és érdemes komoly marketinget felépíteni, és áldozni a reklámokra, akinek az üzemeltetési, fenntartási költségei magasak, vagyis a nyereség eléréséhez magas kihasználtságra van szüksége. Ezt bővebben kifejtve, ahol évi 10-12 alkalommal van 2-5 napos foglalás, vagyis a vendégéjszakák száma alig haladja meg az évi 100-150-et, és az egész rendszer családi szinten, alkalmazottak nélkül működik, és tulajdonos-üzemeltetőnek van főállása, ott aligha érdemes komoly pénzt tenni a reklámozásba, inkább a szálláshely (a szolgáltatás) színvonalának a folyamatos fejlesztésére kell költeni. Aki viszont főállásban akar megélni az idegenforgalomból, alkalmazottakkal dolgozik, és folyamatosan szüksége van a vendégekre (havonta kell minimum 100-150 vendégéjszaka), az nem ússza meg, hogy komoly reklámkampányokat szervezzen.
Más a helyzet egy olyan feltörekvő, induló célterülettel, mint Cibakháza. Itt mindenkinek szüksége lesz a reklámra és a marketingre, hiszen mind a települést, mint új turisztikai célpontot, mind az új turisztikai szolgáltatókat be kell mutatni a potenciális vendégeknek, és mivel az egész rendszer most alakul ki, még nincsenek meg a régi visszajáró vendégek sem, hogy ajánlják a szolgáltatásunkat a barátaiknak, ismerőseiknek.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy horribilis pénzeket kell reklámra költeni, némi összefogással és jó ötletekkel fillérekből is lehet eredményes reklámkampányt tervezni és szervezni. Erről lesz szó a következő részben.

Összes bejegyzés

Share This