6°C
Fog
2022. október 5. szerda | Aurél névnap
Fotó: Internet
2022. szeptember 8.

Közelítő tél

Ezen sorok papírra vetésekor még nem érkeztek meg az önkormányzathoz a megemelt rezsiszámlák, de úgy várjuk őket, mint a jéghegynek ütközött Titanic tisztjei az első kárfelmérés eredményét. Az előzetes számítások eredményei is félelmetes számokat eredményeznek.

Az áramszolgáltatás kérdésében nyertünk némi időt, mert az áram beszerzésére év végéig kötött árú szerződésünk van. Az áramot az önkormányzat a rezsicsökkentett árhoz képest is lényegesen alacsonyabban, mindössze 21 Ft/kWh áron vásároljuk (az MVM által megadott piaci ár jelenleg 215 Ft/kWh, ami a jövő év elejéig még emelkedhet is). Ha a közvilágítás díját piaci áron kell megfizetnünk, akkor az a jelenlegi havi 1,2 millió Ft-ról kb. 12 millió Ft-ra emelkedhet, azaz évente az eddigi 14 millió Ft helyett 140 millió Ft is lehet a közvilágítás költsége. Az intézmények áram költségeinél is átlagosan nagyjából tízszeres emelkedéssel számolunk.

A gázárak emelkedése már ebben az évben is érinteni fog bennünket itt is minimum ötszörös emelkedéssel kalkulálunk. Az önkormányzatokra nem vonatkozik a rezsicsökkentés, esetükben nem értelmezhető az átlagfogyasztás alatti érték, az első m3-től kezdve a piaci árat kell megfizetni. Itt is hozok egy példát: a Művelődési Ház gázszámlája jelenleg havi 70 ezer Ft fölött van, ez évi közel 1 milliós költséget jelentett, ez az áremelkedés után évi 5 millió Ft közelébe emelkedhet. Az előzetes költségbecslések alapján, éves szinten az energia árak robbanásszerű emelkedése miatt 150-200 millió Ft-ot is meghaladó mértékű költségnövekedéssel számolunk.

Mit tudunk ezzel szembe állítani?

Nagyjából semmit. Az Önkormányzat legfontosabb saját bevétele a vállalkozások által befizetett iparűzési adó. Ennek összege a COVID előtti évi 90 millió Ft körüli összegről évi 60 millió Ft-ra csökkent. Mivel az iparűzési adó gerincét mezőgazdasági vállalkozások fizetik, az aszálykárok és a növekvő takarmányköltségek miatt az adóbevétel további csökkenésével számolunk. Hasonlóan érintett minden önkormányzat, még a gazdagabb települések is alapvető működési zavarokra számítanak. Mindenütt van pánik bőven. A sajtóhírek szerint számos önkormányzat tervezi a közvilágítás korlátozását, a művelődési házak, könyvtárak nyitvatartásának korlátozását, az intézmények fűtési hőmérsékletének visszafogását, stb.

Az önkormányzatok életének az 1990-es megalakulásuktól kezdve (néhány időszakot leszámítva) állandó jellemzője volt a forráshiány. Az önkormányzatok ezt a hiányt az első években a tanácsi korszakból örökölt önkormányzati vagyon privatizálásával és az ebből származó bevételek felélésével fedezték, amikor ez elfogyott, jöttek a hitelfelvételek és az eladósodás. Ez ma már nem járható út.

Mi az önkormányzati vagyont jobb években legalább részlegesen próbáltuk újra építeni, de ennek értéke nem olyan jelentős, hogy az értékesítése sokat segítene. Ilyen mértékű hitelfelvétel sem opció.

Ha az ember hosszabb ideig tölt be egy tisztséget, akkor a válságkezelést megszokja, megtanulja. Ha a „kárfelmérés” eredménye az, hogy a hajó el fog süllyedni, akkor a parancsnoki híd feladata, hogy hozza meg azokat az intézkedéseket, amelyekkel a süllyedés lassítható, addig ameddig a segítség megérkezik és a hajót megmentik. Az már látszik, hogy az önkormányzatok olyan helyzetbe kerülnek, amely csak és kizárólag kormányzati segítséggel kezelhető. Ennek megérkezéséig az időért harcolunk. Meg kell tennünk minden ésszerű takarékossági intézkedést. Ennek keretében a Polgármesteri Hivatal és a Gondozási Központ ősztől kizárólagos fafűtésre áll át. Meg kell néznünk a meglévő napelemes rendszerek hatásfokának javítását. Az intézményrendszeren belül meghozandó intézkedésekről a számlák beérkezése után születhet döntés.

Az mindenesetre látszik, hogy kemény telünk lesz, időjárástól függetlenül is.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Skype
Email
Nyomtatás

Cibakháza Nagyközség

Kövess minket Facebookon is!