[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]
Cibakháza az Észak-alföldi régió olyan kistelepülése, mely természeti adottságai ellenére sem rendelkezik még fejlett turizmussal, pedig a település fejlesztésének fontos pillére lehet a turizmus. Az öko- és horgászturizmus fejlesztéséhez kiváló hátteret jelent az önkormányzat tulajdonában álló holtág, amelyre további turisztikai formák (kerékpáros, lovas, vízi és vízparti) is alapozhatók. Más jellegű kínálatot jelent, de fontos a hagyományokkal rendelkező helyi borra felépíthető gasztroturizmus, valamint a szintén hagyományokkal rendelkező nyári táboroztatás (ifjúsági turizmus).
A turisztikai fejlesztések minél előbbi elindítását az is indokolja, hogy a koronavírus járvány miatt felerősödött belföldi turizmus sok ismert turisztikai célpont esetében egyre növekvő terhelést jelentett az idei nyáron, emiatt sokan keresték, keresik a kevésbé felkapott, kisebb vendégszámmal rendelkező turisztikai célpontokat.
Összességében kimondható, hogy Cibakháza kedvező feltételekkel vághat a turizmus fejlesztésébe, a hátteret jelentő kínálati elemek rendelkezésre állnak, kihasználatlanok, vagyis a terhelhetőek.
Cibakháza turizmusfejlesztésének legfontosabb alapja a természeti környezet, a település határában elhelyezkedő Cibakházi holtág. A fejlesztések során ennek a területnek a jelenlegi állapotát kell megőrizni, hiszen ez jelenti az elsődleges vonzerőt az idelátogatók számára. A cibakházi turizmus gerincét az erre épülő, a vízhez, a vízparthoz, természeti környezethez kötődő turisztikai formák jelentik, mellettük kiemelt szerepet kell biztosítani a régi cibakházai hagyományokra alapozó borturizmusnak és az ebből kifejlődő gasztroturizmusnak.
Cibakháza turizmusának jövőképét a holtágra és környezetére alapozott öko-, és horgászturizmus mellett, vagy ahhoz kapcsoltan fejlődő vízi és kerékpáros turizmus jelenti. A turisztikai kínálat másik meghatározó eleme a helyi borra épülő gasztroturizmus.
A fesztiválturizmus csak kínálatszínesítő elemként jelenik meg.
A turizmus beépül a település életébe, fontos eleme és húzóereje a helyi gazdaság felzárkóztatásának és fejlesztésének.
A turizmus környezetkárosító hatását ésszerű és betartatható szabályokkal minimalizálni kell, a fejlődés hosszú távú fenntarthatósága érdekében a turizmusból származó bevételek egy részét a turizmus hátteréül szolgáló természeti környezet állagmegóvására, fejlesztésére kell fordítani.
A természeti környezetre alapozott, differenciált, vízi és vízhez kötődő turisztikai kínálat kialakításával és értékesítésével a település turizmusának komplex és fenntartható fejlesztése, a település társadalmi-gazdasági folyamatainak javítása.
A település turizmusának fejlesztése során előnyt kell, hogy élvezzen a szolgáltatók, szolgáltatói rendszerek kialakulásának az ösztönzése, támogatása, valamint a termékfejlesztés, a termékek kialakítása és piacra juttatása. A turizmus fejlesztése során végig figyelemmel kell kísérni a terület eltartóképességét.
Ökoturizmus: Az ökoturisztikai kínálatot a holtág, mint vizes élőhely ismereterjesztési szintű bemutatására kialakított tanösvényekkel kell megteremteni.
Horgászturizmus: Legfontosabb cél a horgászati lehetőségek javítása, a jó fogási lehetőségek biztosítása, a horgászhelyek megközelítési lehetőségének javítása, a csónakos horgászat feltételeinek megteremtése.
Gasztroturizmus: A gasztroturizmus fő eleme a helyi bor, valamint a gyümölcstermesztés. A borturizmus fejlesztéséhez a Barcza Kézműves Borászathoz hasonló szolgáltatások kialakulását ösztönözni, támogatni kell. Hosszabbtávú cél lehet egy helyi termelői piac.
Ifjúsági turizmus (nyári táborok): Elsősorban tematikus gyermektáborok szervezése. Később konferenciák, csapatépítő tréningek.
Kerékpáros turizmus: Olyan háttérberuházások kiépítése amelyek lehetővé teszik a kerékpáros ökotúrát, valamint a terepkerékpározásra is lehetőséget nyújtanak.
Lovasturizmus: A kialakulóban lévő (tevékenységét kezdő) szolgáltató (Telek Major) számára kell biztosítani a dinamikus fejlődés lehetőségét.
Vízi és vízparti turizmus: Szükséges az infrastrukturális háttér kialakítása. Fontos eleme a „Gödör”. További lehetőséget jelent kikötőhelyek kiépítése, csónakflotta megteremtése.
Rendezvényturizmus (fesztiválturizmus): Kínálatszínesítő elem. A rendezvény egyben jó marketing eszköz is, mert ismertté teheti a települést és turisztikai kínálatát.
A turistafogadás feltételeinek fenntartható fejlesztése
Közlekedési infrastruktúra fejlesztése
Környezeti állapot tudatos fejlesztése
Szálláshelyek fejlesztése
Vendéglátás kínálatának fejlesztése
Vonzerőfejlesztés
Vízi és vízparti aktív turizmus
Kínálatot színesítő, egyéb vonzerők fejlesztése
A turizmus szervezeti és működési feltételeinek biztosítása
Humánerőforrás-feltételek javítása
Marketing
Önálló turisztikai szervezet és együttműködési hálózatok kialakítása
Információs rendszerek, kommunikáció fejlesztése
A stratégia teljes és átfogó megvalósításához rengeteg forrásra van szükség. Fontos azonban kiemelni, hogy eleve lépcsőzetes, egymásra épülő központi fejlesztéseket célszerű tervezni, ezáltal kisebb kapacitású bővítésekkel és fejlesztésekkel lassan, fokozatosan érdemes csak emelni a vendégszámot.
Az önkormányzat szempontjából nézve elkerülhetetlen, hogy költségvetési forrás is kerüljön az idegenforgalmi fejlesztésekre.
Szolgáltatói fejlesztések esetében elvileg két meghatározó forrás lehetséges, az önerő és a pályázati forrás. Ugyanakkor egy felfuttatási időszakban a költségek mérséklése is segítség lehet, például adóelengedés, adókedvezmény. Ezeken túl több olyan intézkedés is előfordulhat, amely segíti a fejlesztéseket.
Jelenleg a fejlesztések forrásaihoz meg kell keresni a hazai és Európai Uniós pályázati lehetőségeket, meg kell teremteni a pályázatokon való eredményes részvétel feltételeit. Mindezek ismeretében elsősorban csak a lassú, főként a szolgáltatók önerejére támaszkodó fejlesztésekkel érdemes operálni, de mindenképpen szükség lenne egy-egy komolyabb pályázati forrás elérésére is.
A turizmus fejlesztésének egyik alapja a kínálatot tükröző, egyedi arculat kialakítása. Cibakháza és a holtág turisztikai arculatát egy logó és egy szlogen már jól ki tudja fejezni. Mindkettő megalkotásakor figyelni kell arra, hogy markánsan tükrözzék a természeti környezet dominanciáját a turisztikai kínálatban, ugyanakkor egyediek maradjanak.
A logó esetében a vezető turisztikai termékeknek kellene adni egy hangsúlyos gerincet, a holtág, mint természeti környezet súlyát pedig annak jellegzetes alakja mutathatná.
A szlogen esetében teljesen hasonló a követelményrendszer, kiegészítve azzal, hogy rövid, könnyen megjegyezhető legyen. A szlogenben, mivel egy újonnan felépülő turisztikai desztinációról van szó, mindenképpen célszerű szerepeltetni a település nevét.
A turizmus kialakításához és fenntartásához, a cibakházi kínálat ismertté tételéhez folyamatos marketingre van szükség. Ennek első lépése a településnek és természeti környezetének általános bemutatása, a turisztikai kínálat ismertté tétele. Ehhez kell egy folyamatosan frissített turisztikai honlap, amihez csatlakoznak a turisztikai kínálat elemeit bemutató, specifikus Facebook profilok.
A későbbiekben szükséges a szakmai kiállításokon, rendezvényeken való megjelenés, amihez viszont kiadványok és/vagy a kínálatot bemutató szóróanyagok is kellenek.
Fontos lépés a szakmai szervezetek munkájában való részvétel, ami egyrészt érdekvédelmet, másrészt reklámot is jelent.
A marketing fontos ismérve, hogy a piacra jutás mellett a piacon való bennmaradásnak is fontos feltétele, ezért folyamatosan fenn kell tartani. A marketing ugyanakkor komoly ismereteket is igényel, valamint a szükséges időráfordítás is jelentős, ezért nagyon fontos feladat a marketinggel foglalkozó csapat kialakítása. A települési (központi) marketinghez szervesen kell kapcsolódnia a szolgáltatói marketingnek.
Ökoturisztikai tanösvény kialakítása
A természeti területek fontos kínálatai az elmúlt években egyre divatosabb ökoturizmusnak, de tudomásul kell venni, hogy a legtöbb látogató ökológiai és biológiai ismeretei hiányosak. Ennek köszönhetően igazán azok túraútvonalak, sétautak váltak divatossá és felkapottá, ahol tematikus ismeretterjesztő táblarendszer segíti akár a természet, akár egy ősi, a víz mellett jellemző szakma (pl: gyékényfonás) megismerését.
Sólyapálya kialakítása
A horgászturizmus fejlesztésének egyik alapvető beruházása a csónakkikötő, és ezen belül elsődleges az utánfutóval hozott csónakok vízre tételét szolgáló sólyapálya. A sólyapálya nemcsak a vendéghorgászokat segíti, hanem a helyi horgászok csónakjait is könnyebb lesz itt vízre tenni, valamint a haltelepítések során telepítési pontként is használható.
A csónakkikötő előnye, hogy nemcsak a horgászturizmus számára hasznos, hanem a vízisportokhoz vagy a csónakos ökotúrákhoz is hátteret biztosít.
Partrendezés
A partrendezés két egymástól elkülönülő feladatot is magába foglal. Egyrészt meg kell teremteni azokat a speciális horgászhelyeket is, amelyek lehetővé teszik a hosszabb tartózkodási időt is (táborozás). Másrészt fontos feladat a mezőgazdasági területet és a vízpartot elválasztó olyan védősáv kialakítása, amely megakadályozza a művelt területekről érkező, esetleg magasabb tápanyagtartalmú csurgalékvíz bejutását a holtágba, másrészt száraz időszakban valamekkora védelmet biztosít az utak használata során keletkező por ellen.
Híd fesztivál
Cibakháza egyik történelmi nevezetességének számít a Sárszögi híd, amely fontos stratégiai pont volt az 1848-49-es szabadságharc során. Erre fel lehetne építeni egy hagyományőrző, kulturális fesztivált, amely akár egyéb, a cibakházai turisztikai kínálatot bemutató elemeket is tartalmazhat, a borkóstolástól a horgászversenyen keresztül a főzőversenyig.
Kedvezménykártya bevezetése
A több helyen is sikerrel működő turisztikai kedvezménykártyák mintájára érdemes megfontolni egy „Cibakháza turizmus kártya” bevezetését. A kártya kialakításához az érdekeltek és a szolgáltatók széleskörű összefogása szükséges.
A cibakházai turizmus fejlesztése összetett feladat, amely során egyes fejlesztéseket célszerű központilag finanszírozni, más esetekben a szolgáltatók fejlesztési terveit, szándékait kell támogatni.
A természeti környezetre és a holtágra, valamint a helyi borra alapozott turizmus olyan fejlesztési lehetőséget jelent Cibakháza számára, amely munkahelyeket teremt, és jelentős jövedelemtermelő képességgel rendelkezik. A turizmus fejlesztésének a hátteréül szolgáló kínálati elemek megvannak, a konkrét fejlesztések elindítása egyrészt akarat, másrészt források kérdése.
A fejlesztéseket elsősorban a legjobb alapokkal és legnagyobb kereslettel rendelkező öko- és horgászturizmusra kell összpontosítani, de ugyanakkor nagyon fontos az általános infrastruktúra javítása, valamint a turizmust kiszolgáló, nem specifikus szolgáltatások (pl.: szálláshelyek, vendéglátóhelyek) fejlesztése.
A fejlesztések nyomán Cibakháza és a holtág a környék egyik divatos turisztikai célpontjává válhat, de a fejlesztésekkel párhuzamosan folyamatosan vizsgálni és szabályozni kell a turizmus káros hatásait, különös tekintettel a holtágat és a természeti környezetet terhelő hatásokat. A turizmus fejlesztésének és fenntartásának a legfontosabb alapját ugyanis a holtág és környezete jelenti, ennek megóvása és jelenlegi állapotának megőrzése a fejlesztések egyik legfontosabb szakmai feladata.
[/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8:00 – 15:00 óráig
Kedd: nincs ügyfélfogadás
Szerda: 8:00 – 17:00 óráig
Csütörtök: 8:00 – 12:00 óráig
Péntek: 8:00 – 12:00 óráig
Elérhetőség:
5462 Cibakháza, Szabadság tér 5.
Telefon: 06 56 477 001
Email: hivatal@cibakhaza.hu
A településen észlelt problémákat bejelentheti az alábbi űrlap kitöltésével. Kérjük valós adatokat használjon, amin ügyintézőnk szükség esetén felveheti Önnel a kapcsolatot az adott probléma kivizsgálásánál.
Elérhetőség:
5462 Cibakháza, Szabadság tér 5.
Telefon: 06 56 477 001
Email: hivatal@cibakhaza.hu
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8:00 – 12:00, 13:00 – 16:00 óráig
Kedd: nincs ügyfélfogadás
Szerda: 8:00 – 12:00, 13:00 – 17:00 óráig
Csütörtök: 8:00 – 12:00 óráig
Péntek: 8:00 – 12:00 óráig